En ny EU-lag innebär att bilverkstäder måste bli certifierade för att hantera säkerhetsrelaterade reparationer. Kraven ställs både på verkstaden och på bilreparatören personligen som inte får ha några registrerade brott i polisens belastningsregister. Dessutom krävs dokumenterad yrkesutbildning eller minst två års relevant yrkeserfarenhet. Certifieringen måste förnyas vart femte år.
About Author
Related posts
En bra bakgrundskontroll hjälper inte om den beslutande chefen struntar i resultatet. Självklart … Men definitivt ovanligt när det handlar om att anställa Säkerhetsdirektör för en av Sveriges största arbetsgivare, Region Stockholm med 46 000 anställda. Ett uppdrag som är säkerhetsklassat och en viktig del i Sveriges civilförsvar. Regionens...
Utbildningsministern bekräftar att belastningsregisterutdrag inte räcker. Lotta Edholm berättar att när lagstiftningen trädde i kraft var det för stoppa sexualbrottslingar från arbete i skolan. Därför säger belastningsregistret ingenting om narkotikabrott, misshandel, kopplingar till våldsbejakande extremism och brottslighet kopplad till hedersproblematik. Nu vill Lotta Edholm lägga till dessa brott på...
Svaret låter enkelt, men är det så i verkligheten? Generellt kan man naturligtvis inte lita på en person som ljuger. Har personen ljugit en gång, så lär det hända igen. Alltså är svaret att man skall tacka nej. Men så enkelt är det inte i praktiken. Istället måste man...
Leave a Reply Avbryt svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.